Celkový počet zobrazení stránky

streda 16. marca 2011

Kortešačky v Stuttgarte vs. nitrianska pešia zóna

Využiť prechádzku v jeden krásny jarný deň na rozmýšľanie o nesmrteľnosti chrústa a otázke, prečo zdochol pes. Odpoveď sa mi nájsť nepodarilo.

Môj pracovný problém sa sám od seba vyriešil a tak sa môžem sústrediť na každodenné vegetovanie. Keďže bolo včera krásne jarné počasie a mne sa pokazila WIFI na počítači a nemohla som sa pripojiť na internet, rozhodla som sa vyjsť do reálneho sveta. A mohla som si urobiť malé porovnanie s mojím rodným mestom.
Samozrejme som počítala s tým, že keďže je sobota a v nedeľu sú všetky obchody zavreté, že v meste bude božie dopustenie. To sa mi potvrdilo hneď, ako som vystúpila z vlaku. Ľudí ako na Václaváku, na Königsstrasse množstvo pouličných umelcov a žobrajúcich gangov podľa môjho laického oka z Rumunska alebo tak nejak.
poulicny muzikant
No a ako som sa blížila v hlavnému námestiu, dav ľudí sa zhusťoval a priamo úmerne stúpal aj počet héliových balónikov, ktoré im lietali nad hlavami. Zabudla som totiž, že sa blížia v Stuttgarte voľby a krásny deň bolo vhodné využiť na agitáciu na a proti čomukoľvek. V tento deň prebiehala aj demonštrácia proti atómovej energii a cez celé Nemecko sa vinula ľudská reťaz naivných alebo aj pragmatických aktivistov, ktorí sa podľa môjho názoru trochu nemiestne potľapkávali po pleciach, že ako im to dnes výborne vyšlo s tým zemetrasením v Japonsku a explóziou v atómovej elektrárni, vraj si lepšie reklamu ani nemohli priať.
Stuttgart.jpg
Každopádne bolo mesto totálne natrieskané, všetky kaviarne plné, trávniky v parkoch plné rodín, čo si robili piknik. Páči sa mi, že tu ľudia využívajú trávniky aktívne. Neviem si predstaviť, že by napr. v Nitre ľudia sedeli na dekách v parku a grilovali ako napr. v Berlíne. Bolo by to ťažké napr. aj kvôli tomu, že trávniky pripomínajú mínové políčka plné nebezpečných nášľapných mín od psov a ich zodpovedných pánov. A taktiež mám pocit, že chodenie a sedenie na trávniku je v Nitre zakázané. Proste extrémne user friendly. Na druhej strane je pravda, že v Nemecku si v 90% prípadov ľudia po sebe všetko upracú a nevypaľujú trávu na mieste grilu, bohužiaľ nemyslím, že by to tak bolo u nás hneď od začiatku. Ale myslím si, že pre ľudi zo sídlisk, ktorých je v Nitre požehnane, by to bola príjemná alternatíva.
Bolo až na neuverenie, koľko rôznych agitačných a volebných stánkov sa zmestí na námestie - ANTINAZI, proti novej vlakovej stanici S21, za novú stanicu S21, proti Mappusovi - „premiérovi" Báden-Wurttembergu, stánky CDU, SPD, FDP a iné.
Každé miesto bolo využité.JPG
Za ochranu zvierat v cirkuse a samozrejme obligátne - proti kapitalizmus, kde postávali hlavne „mladí" (tak asi 30roční) študenti v najnovšom modeli tenisiek za asi 100E a oblečení a učesaní od hlavy po päty ako Robert Pattison s kelímkom Starbucks(prisahám, aj takých som videla) v ruke a uznanlivo sa chválili, ako je super, že proti tomu hnusnému kapitalizmu niečo robia :-D
Bolo ale fajn vidieť, že to v centre žije a to nič nedávali zadarmo, ani klobásky, ani sladkosti. Neviem si predstaviť ako by v Nitre(samozrejme počtom obyvateľov sa nedá zrovnávať) kvôli volebným mítingom alebo reklame vyšli ľudia do mesta(možno, ak by niečo dávali zadarmo) a spojili s tým prechádzku v peknom počasí. Pešia zóna v Nitre je už dlho vyľudnená ako po výbuchu atómovky (tak vyzerá pešia zóna v Stuttgarte iba v nedeľu) alebo útoku neznámeho vírusu - proste niečo ako NY vo filme I am legend. Alebo by človek by mohol mať pocit, že sa u nás inšpiroval Danny Boyle pri filme 28 days after. Obrázok v perexe vystihuje nitriansku pešiu zónu.
Niet sa čo čudovať, keďže sa všetci zaseknú na križovatke v nákupnom centre a ďalej sa nedostanú. Nikto to centra nechodí, pretože tam nič nie je a nič tam nie je, pretože do centra nikto nechodí. Začarovaný kruh. Ľudia sú radi, že majú všetko pod jednou strechou a nejdú do mesta, pretože tam už nič nepotrebujú. A obchodníci neinvestujú, lebo asi nemajú veľmi z čoho, keďže je riziko, že do centra si cestu aj tak nikto nenájde.  Keď som pred pár mesiacmi zašla v Nitre do čajovne, ktoré je naozaj dosť známa, tak ma v piatok večer okolo 19.58 upozornili, že už zatvárajú.
Akosi mám pocit, že iba nová melódia v hracích hodinách mestu nepomôže.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

bolo mi potešením